duminică, 22 noiembrie 2015

Evanghelie cu ferecătură de argint

Am avut marea onoare de a restaura o carte bisericească ferecată în întregime în argint, o lucrătură de început de secol XX de excepție. 


O astfel de comandă nu poate decât să producă admirație și smerenie. Gândul că a fost nu numai legată de meșteri extrem de talentați, dar ferecătura de argint, cizelată manual, ciocănită, șlefuită și gravată de mâini de bijutier, a fost făcută conform volumului terminat, este incredibil. Cu atât mai greu apăsând gândul că nu este o carte obișnuită, ci un obiect de cult care se află în Sfântul Altar și slujește preoului la marile slujbe de peste an, începerea lucrului a fost extrem de grea: mi-a luat mult timp să îmi iau inima în dinți și să o desfac cu grijă și respect, pentru a nu deteriora nimic.   

Față


Față, detaliu


Față, detaliu: icoana Învierii 
în mandorlă ovală cu raze

    




    



Față, detalii: icoanele celor patru Evanghelisti,
în ancadramente ovale fitomorfe, de acant


Spate: icoana Răstignirii
încadrată într-o mandorlă ovală cu raze, cu patru buloane sferoidale
și chener simplu cu patru foi de acant, având în partea superioară figura alegorică a Luminariilor aflate sub Dumnezeu-Tatăl, iar în partea inferioară plăcuța donatorului. 


Cotorul: Scena Bunei-Vestiri



Foaia de titlu.


Filigranul, prezent pe fiecare pagină, de o finețe rară și o calitate exemplară: ”Sântul Sinod al Sântei Nostre Biserici Autocefale Ortodoxe Române. Tipografia Cărților Bisericești. București.”



Exemplu de pagini deteriorate.


Exemplu de ruptură cu reparație diletantă, cu timbre.

Din păcate nu am avut timp să fotografiez și reparațiile făcute cu hârtie japoneză, însă jumătate din file au fost relipite la falț și 15% au fost supuse altor reparații.

Cusătura s-a făcut fără șireturi, pe găurile originale (paginile au suferit alte două coaseri, aceasta fiind a treia), iar blocul de carte nepresat a suferit o umflare consistentă a cotorului, de aproximativ 30% peste. 


După presare, am rotunjit blocul de carte, l-am finisat și l-am vopsit cu roșu, conform dorințelor donatorului. 


Forzațul nu putea fi atașat direct suprafeței interioare a ferecăturii, așa că am montat două suporturi din mucava acoperită cu carton bordo, de culoarea forzațului, atent finisate la interior în unghi ascuțit pentru a permite atât închiderea și deschiderea cărții cât și montarea ei corectă în ferecătură.  




Înainte 
 După







3 comentarii: