luni, 29 iunie 2015

Două cărți bisericești

Cărțile de față mi-au fost aduse, într-o stare destul de precară, de un client fidel atelierului, care dorea să facă un gest frumos pentru duhovnicul său. Aghiasmatarul și Molitfelnicul Sfinției sale aveau nevoie de ceva reparații și consolidări, fiind cărți deosebit de uzitate.



Am fost rugat să tai cât mai mult din ele pentru a le reduce dimensiunile și a fe face mai ușor de transportat și manipulat. Nu-mi face nicio plăcere să tai cărți, desigur, însă cărțile și-ar fi servit mult mai bine funcția astfel. 



Teoretic, o carte se poate tăia până la câțiva milimetri de text, pe toate cele trei părțile, incluzând numerotarea paginilor în zona netăită.




De obicei cusătura unei cărți are ca limite zona tipărită, astfel încât că legătorul nu mai trebuia să verifice unde cade linia textului când tăia tranșele, pur și simplu avea grijă să nu atingă cusătura: tăiai din cusătură, distrugeai structura, tăiai și din text.



Aici, lucrurile ar fi fost destul de simple: dacă tăiam din chenarul roșu al cărților, era bine. Însă nu am făcut asta din două motive:

1. O carte se taie doar pe trei părți, tranșa feței, capului și piciorului. Asta înseamnă tăierea inegală a chenarului: ar fi rămas o linie roșie inestetică înspre cotor.

2. Fiind o carte bisericească, este ilustrată cu letrine, cul-de-lamps și frontoane, dar și o ilustrației pleine-page, la început. Tăind exagerat din pagini distrugeam ilustrația. 

Ilustrații moderne: cul-de-lamp (stânga) și fronton (cap de pagină, dreapta)

Astfel, tăierea s-a făcut cât mai generos, însă aproape de chenarul roșu și în exteriorul ilustrației pleine-page. 

Cărțile sunt legate în piele ecologică brună, cu colțare metalice și tranșe roșii.



Molitfelnicul, fiind mai gros, are trei semne de carte, pentru a fi folosite la diverse rugăciuni necesare fără a căuta în index. 


Pe spate sunt ornate cu un chenar dublu și fleuron fitomorf în timbru sec, iar fața cu un chenar compus din linii și o unealtă de bandă repetată (nu roletă continuă), dimpreună cu o cruce ortodoxă în auriu și titlul volumului. 


Cotorul este Secco, cu șapte nervuri ce delimitează șase câmpuri ornate cu cruci ortodoxe în timbru sec. 

3 comentarii:

  1. Domnul meu, eu pur și simplu am legat două cărți aduse la atelier. Nu am agheasmatare sau molitfelnice. Fie veniti cu ale dvs, fie va voi cumpara eu noi si le voi lega conform dorintei dvs, nu as putea spune un pret pentru ca nu stiu ce varianta doriti. Va rog suna ti ma, 0727236478. Comunicarea scrisa e extrem de anevoioasa.

    RăspundețiȘtergere