vineri, 19 septembrie 2014

O carte de suflet și de duh

Fără doar și poate una dintre cele mai vândute și  mai accesibile texte este și una dintre cele mai prețuite posesiuni ale unei familii.

În Occident conceptul de Biblia Familiei este o  tradiție binecunoscută și aș dori să văd acest lucru și în România. 

Biblia în sine este o carte de duh (și cu duh) dar acesta în special este una de suflet.

Când am văzut-o și am examinat-o atent am fost sincer cu clientul meu și  i-am mărturisit că este mult mai profitabil să cumpere una nouă decât să o  repare pe aceasta.
Din păcate pentru ea, ferfeniță era un cuvânt politiocos pentru a o descrie. Și nu e de mirare: cărțile de cult sunt cele mai uzate de-a lungul vremii. Repararea nefiind lăsată mai niciodată în seama specialiștilor, fiecare repară cartea după cum se pricepe, lucru care maidegrabă îngreunează procesul de restaurare decât să îl ușureze. 
 
Biblia noastră, de format A5, nu numai că fusese tipărită demult, pe o hârtie nu tocmai bună și citită extrem de mult, însă foile din trei locuri erau afectate destul de rău: începutul (primul fascicol cu Geneza), sfârșitul (ultimul fascicol, cu Apocalipsa) și mijlocul, cu Psalmi. 
Paginile erau dezlipite și rupte, deseori doar bilețele din ceea ce fusese odată o pagină. Cele care erau întregi fie erau crăpate și lăsate așa, fie lipite în mod amator cu o sumedenie de bilețele din hârtie de proastă calitate sau chiar leucoplast.
 
Clientul meu a dorit însă o restaurare onorabilă a acestui volum și o  îmbrăcare în piele  ecologică.
Cum  restaurarea a decurs încet, fiind acaparat și  de alte comenzi și lucrări, printre care și o inundație, iar prețul lucrării fiind destul de piperat, am considerat că merită un mic bonus din partea casei și am făcut o legătură din piele veritabilă.
Foile-problemă au fost atent desfăcute, cele care au putut fi completate au fost reparate astfel fără a  fi lipite în întregime,
iar cele care nu aveau un punct comun de legătură pentru a realiza un bifolio au fost montate pe pagini întregi de  hârtie japoneză, care grație rezistenței poate ține totul în loc iar grație transparenței, lasă versoul lizibil.
 
 
Completările au fost atent colate astfel încât să respecte originalul și au  fost colaționate în  așa fel încât să nu se  piardă din text odată cu tăierea.

 
 Am recusut cele trei fascicule refăcute și completate la început, mijloc și sfârșit, intrând cât mai puțin în restul foilor, am rectificat forma concavă a blocului de carte și am făcut-o dreaptă și am tăiat cât mai puțin posibil marginile, nefiind o  valoare bibliofilă.

După tăiere și rotunjire am finisat bine tranșele și le-am pictat în  roșu precum în original...
..am adăugat un forzaț decorativ și am îmbrăcat cartea în piele.

Legătura respectă cerința de simplitate a clientului meu: coperți simple, cu un chenar simplu și o cruce aurie ortodoxă pe față.

Cotorul este bine rotunjit și întărit, monastic, cu șapte nervuri decorate discret cu o linie dublă, și câmpuri neornamentate. 

Pielea aleasă este de capră, subțire și durabilă, de culoare crem-ocru, însă pe care am aplicat multiple tratamente de vopsire și pătare, alături de o  patină de antichizare și un strat de ceară specială care fixează culorile și în același timp, menține pielea hrănită și flexibilă. 







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu