luni, 21 aprilie 2014

Restaurare: Triodiu

.. sau Triodul, este o carte bisericească destul de importantă:

Triodul ca si cartea de cult, cuprinde cantarile, citirile si regulile tipiconale din perioada liturgica a Triodului. Denumirea cartii provine de la numarul odelor (cantarilor) din canoanele utreniei acestei perioade. Spre deosebire de canoanele cuprinse in Octoih si Minei, formate din opt (noua) ode, in Triod sunt numai trei 
Sursa: Aici

Un client mi-a adus un astfel de Triod, într-o stare destul de precară.


 Legătura era una modernă, în materiale inferioare, dar totuși veche iar câteva pagini se desprindeau și erau șifonate...





...dar era o carte destul de bine păstrată, având în vedere data apariției:



Ilustrațiile, absolut superbe:




Din păcate, chiar uzul liturgic i-a adus neajunsuri: multe pagini erau scrise, rupte dar în special stropite cu ceară de la lumânări și pătate cu grăsime.


Clientul, un domn care m-a  surprins prin spiritul credinței și prin dedicația față de acest proiect, a dorit o restaurare și o relegare în piele, pentru uz personal.

A fost unul dintre cele mai detaliate procese de restaurare la care am supus un volum până acum. 

În primul rând, am desfăcut complet scoarțele și cotorul, apoi am desfăcut atent secțiunile. Fiecare pagină a fost desfăcută din secțiuni și curățată cu o pensulă, eliminând praful, scamele și resturile de clei sau sfoară.

 


Au fost separate foile bune, intacte, de cele care trebuiau reparate iar cele care aveau nevoie de reparații au fost puse în patru categorii: 

-cele care trebuiau să fie fortificate pentru coasere (de multe ori găurile perforate prea mare, lărgite de sfoară sau rupte trebuiesc refăcute, după atașarea hârtiei japoneze)

-cele care aveau nevoie de lipituri și întregiri minore

-cele care trebuiau refăcute în întregime

-cele pătate cu ceară.

Cele din urmă au fost curățate mecanic, chimic și termic, prin procedee neinvazive, în acord cu practica restaurării, de câte două sau trei ori, până ce toată ceara de pe suprafața foii și aproximativ 90% din ceara pătrunsă în foaie au fost înlăturate:

 Pată de ceară înainte de tratament.


 Pată de ceară după de tratament.


După ce fiecare din aceste foi au fost umezite, lipite, reîntregite, călcate și presate, a urmat re-colarea secțiunilor așa cum trebuiau cusute. 




 Deși coaserea fusese făcută pe sfori îngropate în blocul de carte, metoda s-a dovedit ineficientă și detrimentală cărții în sine, după cum ne învață și Douglas Cockerell în manualul său de legătorie.

Cu toate că normele restaurării ar fi dictat o cusătură identică, exemplarul era destinat uzului personal amplu și nu păstrării în raftul de colecție, așa că am optat să folosesc o coasere flexibilă fără corzi.



Aceasta a fost realizată tot pe găurile originale, întărite la fila externă a fascicului și la fila internă pentru rezistență sporită, având, pe lângă flexibilitatea crescută și eleganță interioară odată deschisă cartea complet, un plus de suplețe, cotorul fiind moderat umflat de cusătură.



 A urmat apoi presarea, încleierea, tăierea marginilor (vom discuta mai amplu despre când trebuiesc tăiate cărțile și când nu)..



..baterea falțului..



 ..și prelucrarea fină a tranșelor...


...pentru a fi vopsite și lustruite în roșu.



Cartea a fost legată în contracoperți de hârtie groasă, cafenie, cu întăritură pentru a preveni ruperea și desprinderea (leather joints) cu capitalband auriu și cinci semne de carte, conform dorinței clientului. 



 Pielea este de cea mai bună calitate, de vițel, tăbăcire semi-vegetală.



 La legarea cărților bisericești folosesc elemente naturale, aromatice în prepararea materialelor, precum tămâia, ceara și uleiul de trandafiri după o anumită rețetă (secretă bineînțeles) pentru lustruire (care nu se aplică oricum, riscând pătarea pielii)...



 ...și apă de trandafiri (printre alte elemente) în vopsirea canturilor roșii.
Deasemenea, cartea a fost legată fără a folosi rețete conținând elemente impure din punct de vedere ecleziastic (anumite rețete cer bălegar sau urină, de pildă), fiind tratată cu respectul cuvenit. 



Ștanțarea s-a făcut manual, cu unelte de mână (în cazul chenarului și florii centrale de pe spate), iar matrițele au fost aplicate în mod tradițional, fără presă automată.



Modelele sunt create special pentru cărțile bisericești și sunt unicate. Atât crucea cât și literele au ca inspirație Cazania lui Varlaam, respectând designul autentic nu numai creștin-ortodox, dar și românesc. 























Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu