sâmbătă, 1 martie 2014

Restaurare: Codicele Române

Un colecționar de carte fidel atelierului nostru mi-a adus o carte în stare destul de proastă, dar frumoasă, în esență. Codicele Române, un exemplu de legătorie românească de la începuturile veacului trecut.

Înainte
 Față

Spate


  
Cotor


 Detaliu Față


 Cotor desprins, cu articulația copertei posterioare distrusă în întregime iar articulația copertei anterioare compromisă.



 Cel mai probabil o legătură realizată într-un atelier românesc de către meșteri evrei germani. Cămașa cotorului este o secțiune de carte sau ziar în limba ebraică.

Forzațul era la vremea sa de calitate, o hârtie extrem de subțire, fină, turcoaz, cretată.







 După restaurare

De moment ce volumul îi era drag, dar nu un exemplar de valoare deosebit e mare, clientul a optat pentru cea mai bună soluție structurală, indiferent de aspect. (pozele făcute înainte au fost făcute pe zi, după ce mi-a fost adus volumul. Cele de după suferă la categoria claritate, fiind făcute seara, înainte de a le preda clientului).

Am realizat articulațiile din piele de capră subțire șerfuită, am tratat scoarțele cu o soluție nutritivă pentru pielea sfărâmicoasă, pe bază de ceară de albine, cu pigmenți naturali de culoare neagră. 
 Am adăugat un forzaț din hârtie marmorată brună și am îndreptat aproape jumătate din colțurile grav îndoite. În urma îndreptării prin tratament termi am observat destul de multă umezeală degajată, cu un fin miros de mucegai, care nu era prezent când cartea era deschisă, așa că am am tratat cartea cu o soluție fungicidă și antimicrobiană, am reuscat-o și am presat-o, iar la final am prelucrat tranșele (marginile blocului de carte) pentru a le reda culoarea și lustrul hârtiei proaspăt tăiate, însă fără a tăia din bloc nici măcar un milimetru.

Substanța folosită pe copertă am folosit-o și pe cotor, acoperind porțiunile roase și redând luciul pielii. Dat fiind că substanța era naturală, pe bază de ceară, aceasta nu a compromis poleitura de pe cotor, ci din contră, a scos-o în evidență. 

Față

 Spate


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu